تالاب انزلی صاحب ندارد
محمد پور خوش سعادت
تالاب انزلی یکی از اکوسیستمهای آبی با اهمیت جهانی است که در طول سالها با مشکلات مدیریتی، زیستمحیطی و اقتصادی فراوانی روبهرو بوده است. این تالاب که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و زیستگاه گونههای مختلف گیاهی و جانوری است، به دلیل سوءمدیریت، درگیری دستگاههای مختلف و نداشتن یک نقشه راه جامع و هماهنگ، دچار بحران شده و اکنون به وضوح صاحب ندارد.
دستگاههای متولی تالاب انزلی و شرح وظایف آنها
چندین دستگاه دولتی مسئولیت مدیریت و حفاظت از تالاب انزلی را بر عهده دارند. اما متأسفانه، عدم هماهنگی و نبود یک نهاد مجری و ناظر واحد موجب شده است که این دستگاهها نتوانند بهطور مؤثر و همزمان اقدامات لازم را برای احیای تالاب انجام دهند. در اینجا به شرح وظایف هر دستگاه در خصوص تالاب انزلی پرداخته میشود:
سازمان حفاظت محیط زیست
سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت بر وضعیت زیستمحیطی تالابها و اجرای پروژههای احیا را بر عهده دارد. این سازمان باید بهطور مستمر به پایش اکوسیستم تالاب، وضعیت گونههای گیاهی و جانوری، و وضعیت آلودگی آب پرداخته و اقدامات لازم را برای حفاظت از تالاب انجام دهد. وظایف این سازمان شامل مدیریت آلودگیها، کنترل گونههای مهاجم و نظارت بر وضعیت اکوسیستم تالاب است.
وزارت نیرو
وزارت نیرو مسئول مدیریت منابع آبی کشور است و نقش آن در تأمین منابع آب تالابها و جلوگیری از خشکسالیهای ناشی از کاهش آبهای سطحی بسیار مهم است. این وزارتخانه باید منابع آبی مورد نیاز برای تالابها را تأمین کرده و پروژههای مربوط به آبشماری و کنترل سیلابها را بهطور مؤثر انجام دهد. کاهش سطح آب دریای خزر و کمبود منابع آبی از مشکلات عمدهای است که وزارت نیرو باید در مدیریت آنها نقش داشته باشد.
یکی از مشکلات اساسی تالاب انزلی، ورود حجم زیادی از فاضلابهای شهری، صنعتی و کشاورزی از طریق رودخانههای زرجوب و گوهررود به این تالاب است. وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب مسئولیت نظارت و مدیریت تصفیه فاضلابهای شهری را بر عهده دارد. طبق قانون آب و فاضلاب کشور، این سازمان موظف به ایجاد سیستمهای تصفیه فاضلاب است. با این حال، بهدلیل ضعف در ایجاد و توسعه سیستمهای تصفیه مؤثر، حجم زیادی از فاضلابها بهطور مستقیم وارد تالاب میشود. این آلودگیها باعث تشدید فرایند اتروفیکاسیون و نابودی تدریجی اکوسیستم تالاب میشوند
وزارت جهاد کشاورزی
وزارت جهاد کشاورزی مسئول مدیریت کشاورزی و جلوگیری از اثرات منفی آن بر تالابها است. این وزارتخانه باید برنامههای مناسب برای کنترل فرسایش خاک، جلوگیری از رسوبگذاری و مدیریت منابع طبیعی در اطراف تالاب را پیادهسازی کند. همچنین نقش این وزارتخانه در حفاظت از منابع آبهای زیرزمینی و حفظ تنوع زیستی تالاب نیز اهمیت دارد.
وزارت کشور و شهرداریها
این وزارتخانه مسئول اجرای پروژههای زیربنایی در اطراف تالابها است. وزارت کشور باید بهویژه در مدیریت فاضلاب شهری و صنعتی، ایجاد تصفیهخانهها و جلوگیری از ورود آلایندهها به تالابها نقش مؤثری ایفا کند. شهرداریها نیز باید در این زمینهها همکاریهای لازم را انجام دهند و نظارتهای زیستمحیطی را تقویت کنند.
سازمان بنادر و دریانوردی
سازمان بنادر و دریانوردی مسئول ساخت و نگهداری بنادر و اسکلهها در کشور است. در خصوص تالاب انزلی، فعالیتهای این سازمان در تخریب اسکله T در ورودی حوضچه قدس که مانع از ورود آب دریای به تالاب شدهاست نقش مهمی ایفا میکند. اسکله T باعث کاهش تبادل آبی میان تالاب و دریا شده و شرایط اکولوژیکی تالاب را مختل میکند. سازمان بنادر باید برنامهریزیهای دقیقی برای اصلاح یا حذف این ساختارها و جلوگیری از تخریب بیشتر تالاب اقدام اصلاحی را به عمل آورد.
وزارت راه و شهرسازی
یکی دیگر از دستگاههای مهم در مدیریت تالاب، وزارت راه و شهرسازی است. این وزارتخانه بهویژه در پروژههای ساخت پلهای کنارگذر انزلی نقش دارد. عدم تکمیل پروژههای پلهای کنارگذر و استفاده از پلهای موقت در داخل تالاب که قرار بود موقت باشند ولی بعد سالیان دراز هنوز در حال استفاده شدن هستند و باعث مسدود شدن مسیرهای آبی و ایجاد رسوبگذاریهای اضافی میشود. وزارت راه باید نسبت به تکمیل پروژههای زیرساختی بهویژه پلها و جادهها، بدون آسیب رساندن به اکوسیستم تالاب، اقدام کند.
درگیری بین دستگاهها و نبود نقشه راه هماهنگ
چالش اصلی در مدیریت تالاب انزلی نبود هماهنگی میان این دستگاهها است. هر یک از این نهادها مسئولیتهای خاص خود را دارند، اما در عمل هیچکدام بهطور کامل و همزمان در راستای احیای تالاب اقدام نمیکنند. بهعنوان مثال، سازمان حفاظت محیط زیست ممکن است پروژههای مربوط به حفاظت از گونههای زیستی و کنترل آلودگیها را پیش ببرد، در حالی که وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرای پروژههای مربوط به آبخیزداری است، اما هیچکدام از این پروژهها بدون همکاری نزدیک و هماهنگی میان دستگاهها نمیتوانند اثرات مثبت و پایداری به همراه داشته باشند.
در بسیاری از موارد، هر دستگاه سیاستها و برنامههای خود را بهطور جداگانه پیادهسازی میکند و هیچ نهاد واحدی برای مدیریت و نظارت بر این فعالیتها وجود ندارد. این ناهماهنگیها باعث میشود که پروژهها دچار تداخل یا نقصهای جدی شوند و در نهایت تأثیرات منفی بر وضعیت تالاب بگذارند.
همچنین، این دستگاهها از نبود یک نقشه راه جامع و کامل رنج میبرند که بتواند اولویتها و راهکارهای مشخص برای احیای تالاب را بهطور یکپارچه و هماهنگ تعریف کند.
تخصیص بودجه و مشکلات مالی
در حالی که برخی دستگاهها برای اجرای پروژههای مختلف در زمینه تالابها بودجههای قابل توجهی دریافت میکنند، اما تخصیص نادرست یا تأخیر در تخصیص این منابع، روند احیای تالابها را با مشکلات جدی روبهرو کرده است. طبق بودجه سال ۱۴۰۳، سازمان حفاظت محیط زیست بودجهای معادل ۲۴۰ میلیارد تومان برای پروژههای مرتبط با تالابها اختصاص داده است، در حالی که وزارت نیرو حدود ۴۵۰ میلیارد تومان برای تأمین منابع آبی و کنترل سیلابها تخصیص داده است. همچنین وزارت جهاد کشاورزی ۱۰۰ میلیارد تومان به پروژههای آبخیزداری و جلوگیری از فرسایش خاک اختصاص داده است. این اعتبارها باید بهطور مؤثر و بهموقع هزینه شوند، اما به دلیل مشکلات اجرایی و عدم نظارت، در بسیاری از موارد نتایج لازم حاصل نمیشود.
وضعیت کنونی تالاب
- سطح آب تالاب در مقایسه با دهههای گذشته کاهش چشمگیری داشته است (به عنوان مثال، کاهش ۴۰ درصدی از سال ۱۳۷۰ تاکنون).
- سالانه حدود ۱ میلیون مترمکعب رسوب وارد تالاب میشود (منبع: سازمان محیط زیست).
- جمعیت پرندگان مهاجر در ۱۰ سال اخیر حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.
آلودگیها
- روزانه هزاران مترمکعب فاضلاب شهری و صنعتی بدون تصفیه وارد تالاب میشود.
- صید ماهی در دهه اخیر حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است که نشاندهنده تأثیر مستقیم آلودگی بر اقتصاد محلی است.
مقایسه با تالابهای موفق جهانی
مدیریت تالابهای موفق در جهان مانند تالاب اورلاند در نروژ یا تالاب اورگلیدز در آمریکا نشان میدهد که وجود یک نهاد متولی واحد، قوانین محکم و مشارکت جامعه محلی میتواند به احیای تالابها کمک کند. برای مثال، در تالاب اورگلیدز، یک برنامه جامع با همکاری دولت فدرال، ایالت فلوریدا و سازمانهای مردمی اجرا شده که منجر به کاهش آلودگی و احیای اکوسیستم شده است.
نقش مردم و جوامع محلی و سازمانهای مردمی در احیای تالاب
فعالیتهای مجموعه های غیردولتی مانند اتحادیه قایقرانان بندر انزلی در پاکسازی، و فشار و مطالبه گری از دستگاههای مسئول بسیار مؤثر بوده است. همچنین، مشارکت جوامع محلی در طرحهای کشاورزی پایدار میتواند به کاهش آلودگی و حفظ تالاب کمک کند.
راهکارهای عملی
- فعال سازی "ستاد احیای تالاب انزلی" زیر نظر معاون اول رئیسجمهور و با انتخاب یک فرد به عنوان مدیر اجرایی به عنون پاسخگو ، مشابه طرح احیای دریاچه ارومیه.
- تصویب قانون خاص تالاب انزلی در مجلس برای تعیین نهاد متولی، جریمه آلودهکنندگان و اختصاص بودجه ثابت برای امورات تالاب همچون لایروبی و پاک سازی و ...
- استفاده از فناوریهای نوین مانند پایش ماهوارهای و ایجاد نیزارهای مصنوعی برای کاهش رسوب.
- تخریب اسکله T و احیای رسوب گیر های ورودی های تالاب
- لایروبی چند پهنه خشک شده تالاب و مسیرهای رودخانه های اصلی بصورت مداوم
نتیجهگیری
تالاب انزلی بهعنوان یک اکوسیستم با ارزش جهانی، نیازمند مدیریتی هماهنگ، یکپارچه و با دیدگاه بلندمدت است. دستگاههای مختلف مسئول در این حوزه باید از هماهنگی کامل برخوردار بوده و در راستای اهداف مشترک برای احیای تالاب عمل کنند. در حال حاضر، نبود نقشه راه جامع و متولی واحد، درگیریهای داخلی بین دستگاهها، تخصیص نادرست و عدم نظارت بر منابع مالی، باعث شده که تالاب انزلی «صاحب ندارد». برای احیای این تالاب، باید تمامی دستگاهها بهطور هماهنگ و با تخصیص بهموقع و صحیح منابع مالی، پروژههای احیا را پیش ببرند و مسئولیتهای خود را بهطور مؤثر انجام دهند.
هشدار: اگر ظرف ۵ سال آینده اقدامی جدی صورت نگیرد، تالاب انزلی ممکن است به نقطه بیبازگشت برسد و به یک باتلاق آلوده تبدیل شود. بنابراین، اقدام فوری و هماهنگ بین تمام نهادهای مسئول و مشارکت جامعه محلی ضروری است